Ik hoor je. Ik zie je. Ik luister.

Moe, vol hoofd, gespannen, problemen, prikkels, heftige emoties. Wat gebeurt er bij je kind?

Yes! Bijna zomervakantie. Het was een lang schooljaar. Een deel heeft al vrij. Maar voor vele kinderen en ouders is het nog even afzien. De vermoeidheid is zichtbaar. Gelukkig is er deze laatste weken geen prestatiedruk meer en worden de laatste dingen afgerond en opgeruimd.

‘Ik wil niet naar school’.
Het is opvallend hoeveel HSK (hoogsensitieve kinderen) met tegenzin naar school gaan. Elke ochtend strijd. ‘Ik wil niet naar school’. Ze ervaren problemen op school. Hebben er geen plezier in. Ze willen het liefst thuis blijven en slapen. Ze zijn nog zo moe. En dat is niet zo gek. Ze worden doodmoe wakker omdat ze ‘s avonds uren wakker liggen om eerst alle prikkels en belevenissen van de dag te kunnen verwerken. Hun hoofd zit nog zo vol en hun lijf is gespannen. En er spoken allerlei ojee gedachten door hun hoofd want morgen staat er weer een schooldag te wachten. Zo kun je ook niet slapen.

Opschieten! Stress!
Inmiddels is het al een half uur geleden dat je je kind wakker hebt gemaakt en begin je je geduld te verliezen. ‘Ben je nou nog niet aangekleed? Schiet op, we komen te laat.’ Je kind zal de druk voelen en dit werkt meestal averechts. Nu is mama ook nog boos. En bij het aankleden voltrekt zich de volgende last. Het labeltje prikt steeds in de nek. De legging zit te strak. Het irriteert. Zit niet. De stress bouwt zich op en de dag moet nog beginnen. Je kind prikkelbaar. Jij prikkelbaar. Dit is voor niemand fijn.

Nog meer prikkels
Onderweg en op school komen er veel indrukken en prikkels op je kind af. Het verkeer, harde geluiden, de geur van uitlaatgassen. En al die andere, vaak gehaaste mensen op weg naar werk en school. In de klas is het al een opgewekte drukte van de andere kinderen. ‘Ojee, juf kijkt nu al niet blij.’ ‘Wat gaan we vandaag doen? O nee, toch niet rekenen?’ ‘Als Joris en Esmee maar niet weer gaan kletsen. Dan kan ik niet goed nadenken.’ Wat gebeurt er veel in het hoofdje.

Onveilig voelen
Het klaslokaal zelf is ook behoorlijk overprikkelend voor een hoogsensitief kind. Het hangt vol met kleurrijke materialen, geluiden van buiten en van de gang. Het geschuif van stoelen en getik van pennen. De sociale druk van de groep is voelbaar. De geur van toilet en gymtassen dringt de klas binnen en de onverwachte boze reactie van juf of meester jaagt schrik aan.
Veel HSK voelen zich anders als de andere kinderen. En doordat ze van alles opmerken en ervaren, voelen ze zich niet veilig in de klas. Continue zijn ze op hun hoede en is de angst om het verkeerd te doen groot. En dan wordt er ook nog verwacht dat je presteert en je werkje afhebt.

Na een lange schooldag is het tijd om naar huis te gaan.
Denk je als ouder ‘Gezellig!’ Of denk je ‘Ojee, hoe zal zijn of haar pet vandaag staan?’

Overprikkeld
En ja hoor eenmaal thuis volgt de woede uitbarsting. De huilbui om ‘niks’. Je begrijpt er niets van. ‘Kan het dan nooit eens gezellig zijn?’ Maar je kind heeft de hele dag blootgestaan aan allerlei prikkels en indrukken en de stress heeft zich opgestapeld. Een vol hoofd. Een gespannen lijf. En nu thuis, in de veilige haven, komt de ontlading. Of je kind kiest ervoor om zich alleen terug te trekken en wordt apathisch en onbereikbaar. Het frustreert je. En je weet niet wat te doen.

Zie je nu al op tegen volgend schooljaar? Tegen weer elke dag strijd, een moe en overprikkeld kind?

Na de zomer, als de scholen weer gestart zijn, geef ik een training voor ouders van hooggevoelige/sensitieve kinderen. Een training van 4 bijeenkomsten speciaal voor ouders om hun kind beter te kunnen begrijpen en te begeleiden bij hun hooggevoeligheid.

Hier vind je meer info over de training. 

hooggevoelig

 

Nog geen commentaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *